DNES PADOL VERDIKT. STAVBE TUNELA KORBEĽKA, KTORÝ OBÍDE NA DIAĽNICI D1 CHRÁNENÉ ÚZEMIA, VÄČŠINU DEDÍN, ZOSUVNÉ ÚZEMIA, SKRÁTI TRASU Z BRATISLAVY DO KOŠÍC O 3 KM UŽ NESTOJA V CESTE BYROKRATICKÉ PREKÁŽKY.
Sme radi, že sa tak vypočuli hlasy vedcov, ochrany prírody, samospráv, miestnych poľovníkov, jaskyniarov a mnohých ďalších vrátane nás, ktoré poukazovali na to, že rozhodnutie z r. 2005 trasovať diaľnicu D1 Turany-Hubová údolím v rozpore s EIA v r. 2002 (ktorá už vtedy odporučila Korbeľku) je chybou.
Ďakujeme aj Ministerstvu dopravy, aj MŽP SR, že pracujú na dokumentácii pre tunelový variant a prijímajú kroky na jeho realizáciu. A ďakujeme všetkým, ktorí majú podiel na tom, že fakty a vedecké argumenty bolo počuť a nakoniec sa rozhodlo vecne správne.
Vieme, že toto rozhodnutie sa rodilo neľahko, doteraz menšia časť samospráv a záujmových skupín odmieta uveriť faktom, ktoré hovoria, že existujú technické postupy, ktoré minimalizujú dopad na spodné vody, a na druhej strane opomínajú, že aj v údolnom variante bolo treba posudzovať dopady na vodné zdroje. Chceme však týchto ľudí ubezpečiť, že ak stavbári dokázali ochrániť vodné zdroje pri výstavbe tunelov na železnici medzi BB a TR v r. 1940 a dodnes ich využíva Banská Bystrica ako zdroj vody, tak pri oveľa vyspelejšej technológii dnes to nebude problém.
Ešte raz vďaka všetkým, ktorí ste sa podieľali na tom, že fakty nakoniec prispeli k rozhodnutiu, ktoré umožnilo to, že príprava tunelového variantu diaľnice D1 Turany-Hubová má zelenú!
Viac o rozhodnutí, ktoré umožní zachovať nedotknuté ikonické údolie, sútok Oravy a Váhu na obrázku tu: https://e.dennikn.sk/minuta/4054430
Autor správy a foto SOS/BirdLife Slovensko on Facebook