AJ NÍZKE POPLATKY MÔŽU OCHRÁNIŤ PRÍRODU
Blízkosť národného parku zvyšuje ubytovacím zariadeniam príjmy. Priemerné ročné tržby ubytovacích zariadení v národných parkoch boli v roku 2020 vo výške 116 eur na obyvateľa, čo je viac ako štvornásobok priemeru Slovenska (26 eur na osobu). Najvyššie tržby dosahujú mestá Vysoké Tatry, Liptovský Mikuláš a obce Liptovský Ján alebo Donovaly, kde sú tržby 10 až 25 krát vyššie ako je priemer SR. Národný park je atraktívnou značkou a blízkosť vysokého stupňa ochrany zvyšuje tržby týchto zariadení.
Jednou z možností ako zabezpečiť financovanie chránených území je zavedenie poplatku podobnému miestnej dani, ktorý by sa vyberal cez ubytovacie zariadenia.
— AJ NÍZKE POPLATKY MÔŽU OCHRÁNIŤ PRÍRODU
Blízkosť národného parku zvyšuje ubytovacím zariadeniam príjmy. Priemerné ročné tržby ubytovacích zariadení v národných parkoch boli v roku 2020 vo výške 116 eur na obyvateľa, čo je viac ako štvornásobok priemeru Slovenska (26 eur na osobu). Najvyššie tržby dosahujú mestá Vysoké Tatry, Liptovský Mikuláš a obce Liptovský Ján alebo Donovaly, kde tržby sú 10 až 25 krát vyššie ako je priemer SR. Národný park je atraktívnou značkou a blízkosť vysokého stupňa ochrany zvyšuje tržby týchto zariadení.
Jednou z možností ako zabezpečiť financovanie chránených území je zavedenie poplatku podobnému miestnej dani, ktorý by sa vyberal cez ubytovacie zariadenia. Na rozdiel od miestnej dane by bola jej účelová povaha, ako napr. na Baleárskych ostrovoch alebo v Španielsku, kde výnos z dane smeruje na obnovu ekosystémov, výkup pozemkov, zlepšenie infraštruktúry a pod. Účelovo je táto daň využívaná aj v USA v štáte Washington, kde výnos z tejto dane musí byť použitý na propagáciu turizmu, organizáciu podujatí pre turistov či správu turistických zariadení. Výška tejto dane môže byť presne stanovená alebo určená ako percentuálna časť celkovej ceny.
Už pri sadzbe 0,5 eura na osobu na noc by výnosy z novej dane mohli tvoriť viac ako 1,5 mil. eur len za letnú sezónu. Polovica z týchto príjmov by bola generovaná v TANAPe. Ak by tato daň bola zavedená v obciach zasahujúcich do národných parkov aj ich ochranných pásiem, výnos by sa mohol zvýšiť až na takmer 1,7 mil. eur, prípadne pri kombinácií dane vo výške 1 eura v národných parkoch a 0,5 eur v ochranných pásmach národného parku by výnosy mohli stúpnuť až na viac ako 3,2 mil. eur.
Výška dane nemusí byť všade rovnaká, podobne ako výška miestnej dane sa pohybuje od 30 centov až po 2 eurá s priemerom okolo 1 eura. Daň by sa mohla odvíjať od typu územia, intenzity ochrany prírody alebo od ekonomickej výkonnosti regiónu, kde by mohol byť TANAP alebo NAPANT spoplatnený vyššou sadzbou. Taktiež v Poloninách alebo Slovenskom krase by sa daň zavádzať nemusela vôbec. Prezentované možnosti inovatívnych foriem financovania národných parkov sú len návrhom IEP do verejnej diskusie a nepredstavujú konkrétny plán MŽP SR.
Viac v analýze IEP „Národné parky pre 21. storočie“: https://www.minzp.sk/iep/publikacie/ekonomicke-analyzy/narodne-parky-21-storocie.html Autor správy a foto ZA MATKU ZEM on Facebook